SEO konzultant – kdo to je, co dělá a jak ho najít

Pracovní náplň SEO konzultanta je stále pro většinu populace velkou neznámou. Na tom není nic divného. Nemusíme být všichni specialisté v oblasti digitálního marketingu. Problém je, že SEO, jeho principům a mechanice nerozumí a základní SEO tipy a triky nezná ani řada vrcholových manažerů a majitelů firem. Možná budete oponovat, že právě proto si chcete najmout profesionála. Jenže v tom může být právě kámen úrazu. Pokud nemáte ani základní představu o tom, jak probíhá optimalizace webu, jak poznáte, že jste si vybrali odborníka? 

SEO služby nabízí stovky agentur a specialistů na “volné noze”. V našem článku se dočtete, jak identifikovat opravdového profesionála. Dozvíte se, co je jeho pracovní náplní a jak obvykle postupuje. Najdete v něm také rady a tipy, které vám pomohou odhalit podvodníky a nepoctivce.

SEO konzultant není kouzelník. Výsledky očekávejte až za několik měsíců

Pokud vás tlačí čas a potřebujete pocítit změnu okamžitě, optimalizace není v tomto konkrétním případě tím nejlepším řešením. Okamžité výsledky vám přinese PPC reklama. Optimalizace je dlouhodobý proces, díky kterému se vám zvýší organická návštěvnost z vyhledávání. Zjednodušeně řečeno optimalizovat web je fuška. O vaše stránky se nebude starat jen jedna osoba, ale celý tým, jehož jediným cílem je posunout vás ve vyhledávačích směrem nahoru. Jsou to hodiny a hodiny práce. Udělat mobilní SEO, dlouhodobě se věnovat SEO copywritingu, případně napsat optimalizované popisky kategorie internetového obchodu, který může mít tisíce položek. Pokud vám někdo slibuje zázračnou zkratku, která vás na špici vystřelí doslova kosmickou rychlostí a ještě vás tam udrží, případně vám garantuje první pozice, lže, až se mu od pusy práší. Je to typický příklad klamavé reklamy.

Nenechte se zlákat planými sliby

Zkratky existují, ale většina z nich spadá do kategorie “zakázané praktiky”. Na malou chvilku se možná budete radovat z prudkého nárůstu návštěvníků, abyste v následujícím momentu zjistili, že jste se propadli o stovky příček dolů, nebo svůj web nenajdete vůbec. Zakázané praktiky vyhledávače trestají jako v dobách středověku. Bez milosti a bez varování. Jako bonus vám zůstane “cejch” nedůvěryhodného webu. Bude vás stát spoustu úsilí a peněz, abyste se ho zbavili. Není lepší delší, ale bezpečná cesta na vrchol?

Co je náplní práce SEO specialisty?

Odhalit podvodníka tedy můžete už při čtení jeho reklamního sloganu. Garance pozic je nesmysl. Výsledky do měsíce nejsou reálné, pokud se dělá SEO poctivě. 

Počítejte s tím, že změny k lepšímu zaznamenáte za několik měsíců (většinou za 3 – 6 měsíců). 

Trpělivost ale růže přináší a v oblasti SEO to platí dvojnásob. 

Jak probíhá optimalizace?

  1. Nejprve se seznámíte s konzultantem. Ten by se měl sám aktivně zajímat o váš obor a podnikání.
  2. Hned druhým krokem je důkladná analýza vašich webových stránek, dále klíčových slov a v neposlední řadě také vaší konkurence. Bez analýzy se nepohnete dál a nemůže dojít ani k řádnému vyhodnocení investic do SEO. Můžete si ji udělat i sami. Existuje několik šikovných nástrojů, které jsou dokonce zdarma. Musíte ale umět pracovat s výsledky, které vám vygenerují.
  3. Na základě analýzy vašich webovek odstraní problémy a navrhne změny. V některých případech se musí webové stránky zcela přebudovat. SEO a UX spolu úzce souvisí.
  4. Pro tvorbu obsahu bude potřebovat podklady. To je část, kdy opět přicházíte na scénu. Podklady budete logicky poskytovat vy. Spolupracujte a dodržujte dodací lhůty.
  5. Pravděpodobně bude potřeba získat zpětné odkazy (linkbuilding).
  6. Po celou dobu vás konzultant pravidelně informuje o průběhu, nejčastěji formou detailních reportů.

 

V rámci marketingové strategie je ideální kombinovat kvalitní SEO s dalšími formami online propagace.

Užitečný UX tip

Při tvorbě nebo úpravě webovek nezapomeňte vytvořit verzi pro mobilní telefony. Pokud mobilní verzi nemáte vůbec, je to obrovská chyba! Více než polovina všech nákupů na internetu se uskuteční přes mobil. Mobilní verze webu, která šlape jako hodinky, je velká konkurenční výhoda. 

Optimalizace trvá dlouho, ale z dlouhodobého hlediska je levnější než PPC

Kvalitně optimalizované stránky, dostanou od vyhledávačů vysoké hodnocení.

Optimalizujete ale především pro vaši cílovou skupinu zákazníků. 

Profesionální konzultant vám nebude slibovat zázraky.

Kvalitní SEO je pomalá, ale jistá cesta směrem vzhůru.

Měli jste štěstí při výběru konzultanta? Pokud ano, budeme rádi, když nám napíšete, jak probíhala vaše spolupráce, co se změnilo a jak dlouho trvalo, než se zvýšila návštěvnost.